Siirry sivun sisältöön

Historia

2011

Jenkki Records teki tähtiä

60-vuotias Jenkki järjesti juhlavuotensa kunniaksi kilpailun, jossa etsittiin uutta tähtilaulajaa Jenkin juhlavuoden biisille. Osallistujat esittivät kappaleen valitsemallaan tyylillä webkameralle ja suoritukset laitettiin yleisöäänestykseen. Jopa 800 tähdeksi tahtovaa osallistui kisaan, videoita taiteiltiin yli 2700 ja niitä katsottiin yhteensä yli 565 000 kertaa! Kisan voittajaksi kruunattiin 21-vuotias rap-artisti TunnotOn, joka vei kotiinsa 5000 euron matkalahjakortin ja pääsi räpäyttämään Jenkin mainokseen Jenkki Recordsin ensimmäisenä tähtenä.

2009

Täysksylitolin riemujuhlaa

Kuva mainoksesta

Täysksylitolipurukumi sai virallisen aseman koko EU:n alueella, kun EU myönsi Leafin hakemuksesta terveysväitteen täysksylitolipurkalle. Tästä alkoi täysksylitolipurukumin ja Jenkki Professionalin huikea voittokulku.

1991

Uudet kujeet

Jenkki purkkapusseja vuodelta 1991

Xylitol-Jenkki valtasi markkinat ja vuonna 1991 sokeri-Jenkit poistuivat kokonaan kaupoista. Jenkki paransi pakkauksiensa käyttömukavuutta, sillä Jenkkiä alkoi saada uudelleen suljettavissa purkkapusseissa.

1989

Villit kasarikokeilut

Aitoon kasarihenkeen Jenkkiä oli 80-luvulla moneen lähtöön; pehmeää Yammy Jenkkiä, Neon Jenkkiä ja uutta kanelin makuista Cinnamon Jenkkiä. 1984 Jenkki toi markkinoille mustan salmiakinmakuisen purukumin. Tarjolla oli myös Avaruus, Kuukivi, Meteoriitti ja Komeetta Jenkkiä.

1988

Hammaslääkärien suositus

Fiksu tapa joka syönnin jälkeen. Suomen hammaslääkäriliitto suosittelee ksylitolia. Mainoskuva vuodelta 1988

Vuonna 1988 Xylitol-Jenkki sai ensimmäisenä luvan käyttää Suomen Hammaslääkäriliiton ksylitolisuositusta tuotteissaan. Se perustuu väitöskirjaan, jonka aiheena oli koululaisten hammasmädän ehkäisy ksylitolipurukumin avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että ksylitolipurukumin säännöllinen käyttö vähentää hampaiden reikiintymistä.

1981

Ksylitolin vallankumous

Fiksu tapa: Xylitol-Jenkki joka syönnin jälkeen. Mainoskuva vuodelta 1981.

Xylitol-Jenkin printtimainonnassa tuli tunnetuksi käsite "fiksu tapa". Tästä alkoi ksylitolipurukumin Suomen valloitus.

1979

Musiikin voimalla, Pure Jenkki

Jenkin Tv-mainonnan keskeisessä roolissa oli musiikki. Ajan suosituimmat popparit, Irwin, Maarit ja Teddy Guitar amerikanrautoineen villitsivät yleisöä Jenkki-mainoksissa. Vuonna 1979 lanseerattiin ”Pure Jenkki” -slogan, joka elää ihmisten mielissä edelleen.

1975

Maailman ensimmäinen ksylitolipurukumi

Xylitol Jenkki

Xylitol-Jenkin saapuminen markkinoille vuonna 1975 mullisti koko purukumin mielikuvan. Nuorison paheesta tuli salonkikelpoinen terveystuote, ja happohyökkäys ja sen estäminen tuli kaikille tutuksi.

1962

Pitkä Jenkki näki päivänvalon

5-palan Jenkki, Pitkä Jenkki

5-palan Jenkki, eli Pitkä Jenkki, näki päivänvalon vuonna 1962. 60-luvun alkupuolella Jenkki osoitti ennakkoluulottomuutta ja kekseliäisyyttä tuomalla markkinoille rypälesokerilla makeutetun Jenkin, C-vitaminoidun Senior Jenkin ja tupakoitsijoille Smoke Jenkin. Jenkki Dentin luvattiin pitävän hampaat valkoisina, ja Klorofylli Jenkin raikastavan hengityksen.

1957

Televisiohistoriaa tekemässä

Televisiohistoriaa - Ensimmäinen suomessa valmistettu piirretty mainosfilmi.

Jenkki teki sähköisen viestinnän historiaa elokuussa 1957, kun Mainos-TV alkoi lähettää televisiomainoksia. Jenkki-purukumin mainos oli yksi kolmesta ensimmäisellä mainoskatkolla esitetyistä mainoksista.

1951

Jenkki tuli kaupunkiin

Jenkki bubble gum

Purukumin valloitus Suomessa tapahtui vuonna 1951 kun Hellas toi Jenkki-purukumin kauppoihin. Ensimmäinen Jenkki oli kiiltäväpintaiseen "voipaperiin" pakattu palapurukumi. Purukumin jauhamista pidettiin nuorison rumana tapana, josta koulussa sai jälki-istuntoa. Hyvin nopeasti Jenkistä tuli kuitenkin maan eniten myyty purukumi.